Η παιδαγωγική-διδακτική επάρκεια διασφαλίζει ότι, κάποιος με την ολοκλήρωση των σπουδών του διαθέτει τα απαραίτητα τυπικά προσόντα, προκειμένου να διδάξει στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, η απόκτηση της παιδαγωγικής επάρκειας είναι απαραίτητη για τους τελειόφοιτους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να προσληφθούν ως αναπληρωτές ή/και να διοριστούν στο Δημόσιο. Ως σήμερα, η παιδαγωγική επάρκεια ήταν συνυφασμένη με την απόκτηση πτυχίου καθηγητικών σχολών, όμως από 31-08-2023 το τοπίο αλλάζει ριζικά, καθώς καταργούνται όλα τα μαθήματα που διασφαλίζουν την απόκτηση της προπτυχιακά.
Με Νόμο-Πλαίσιο που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση, η παιδαγωγική-διδακτική επάρκεια αποσπάται πλήρως από το βασικό πτυχίο, επιβάλλοντας την άμεση συγκρότηση ενός ειδικού προγράμματος για την απόκτηση της, το οποίο θα προσφέρεται από τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα.
Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν ένα επιπρόσθετο ειδικό πρόγραμμα ελάχιστης διάρκειας (2) ακαδημαϊκών εξαμήνων, παρατείνοντας ουσιαστικά τη διάρκεια φοίτησης τους κατά ένα έτος.
Παράλληλα, σε κάθε ειδικό πρόγραμμα απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας ο αριθμός των εισακτέων θα είναι περιορισμένος, ενώ θα υπάρχουν και συγκεκριμένα κριτήρια εισαγωγής. Κάθε Ίδρυμα θα έχει τη δυνατότητα να προσφέρει στους φοιτητές μόνο ένα πρόγραμμα απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας.
Επιπρόσθετα, η εισαγωγή στο συγκεκριμένο πρόγραμμα δε θα προσφέρεται δωρεάν, γεγονός που δηλώνει πως οι φοιτητές θα πρέπει όχι μόνο να δραστηριοποιηθούν για την κατοχύρωση μιας θέσης, αλλά και να διασφαλίσουν με δικούς τους πόρους τη συμμετοχή τους.
Τέλος, το κράτος αφενός θεσπίζει πρακτική άσκηση για την απόκτηση παιδαγωγικής επάρκειας, και αφετέρου δεν εξασφαλίζει τον αναγκαίο αριθμό θέσεων και ειδικά μαθήματα όπως Οικονομικών, λόγω των περιορισμένων ωρών διδασκαλίας.
Έντονες είναι οι αντιδράσεις που προκύπτουν από πανεπιστημιακούς και φοιτητές, καθώς ζητούν, μεταξύ άλλων, το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού, τη στελέχωση και τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων για την άμεση κάλυψη των αναγκών λειτουργίας των σχολείων, καθώς και πρακτική άσκηση στο αντικείμενο σπουδών με αναγνωρισμένα και πλήρη εργασιακά δικαιώματα.