Το εξ αποστάσεως Mοριοδοτούμενο Σεμινάριο Επιμόρφωσης «Εκπαιδευτικής Ρομποτικής - STEM και Coding» του Πανεπιστημίου Πατρών 9μηνης διάρκειας 400 ωρών, επιδιώκει την ολόπλευρη και αποτελεσματική κατάρτιση των επιμορφούμενων στα επιστημονικά και επαγγελματικά πεδία που εφάπτονται των αντικειμένων της Ρομποτικής και του Προγραμματισμού. Απευθύνεται σε αναπληρωτές, υποψήφιους και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαφόρων ειδικοτήτων και ιδιαίτερα στους αποφοίτους παιδαγωγικών/καθηγητικών τμημάτων, σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, σε πτυχιούχους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και σε εκπαιδευτές προγραμμάτων δια βίου μάθησης, σε εκπαιδευτικό προσωπικό ιδιωτικής εκπαίδευσης, σε εκπαιδευτές ιδιωτικών κέντρων STEM, σε εκπαιδευτές Ιδιωτικών και Δημοσίων ΙΕΚ, καθώς και σε αποφοίτους ΙΕΚ. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος χορηγείται σε κάθε επιμορφούμενο πιστοποιητικό επιμόρφωσης από το Πανεπιστήμιο Πατρών.
17,5 ECTS
2 ΜΟΡΙΑ ΓΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Σκοπός Προγράμματος
Το πρόγραμμα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής-STEM και Coding σκοπεύει στην εμπλοκή των εκπαιδευόμενών του με τα πεδία που συνάπτονται της χρήσης και αξιοποίησης της Ρομποτικής στην επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη και βελτίωση των δεξιοτήτων τους. Οι εκπαιδευόμενοι θα επιμορφωθούν στη Ρομποτική, το Coding και εν γένει στη μεθοδολογία STEM, εμβαθύνοντας στη χρησιμότητα των σύγχρονων εκπαιδευτικών μοντέλων, αναπτύσσοντας την ικανότητα δημιουργίας και οργάνωσης εκπαιδευτικών σεναρίων με την εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών τεχνικών και τεχνολογικών μεθόδων.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν αποτελεσματικές διδακτικές παρεμβάσεις για την διδασκαλία εννοιών από τον χώρο του STEM με χρήση πακέτων εκπαιδευτικής ρομποτικής και γλωσσών προγραμματισμού.
Για την επίτευξη του ανωτέρω αποτελέσματος, οι εκπαιδευόμενοι θα κατασκευάσουν και θα προγραμματίσουν τα δικά τους ρομπότ, για να λύσουν ένα δεδομένο ή αναδυόμενο μηχανολογικό πρόβλημα. Επιπλέον, θα διδαχθούν τις θεμελιώδεις έννοιες των επιστημονικών πεδίων που άπτονται της Ρομποτικής και του Coding, καθώς και τις αρχές λειτουργίας των κλάδων όπου χρησιμεύει η Ρομποτική και ο προγραμματισμός με διάφορους τρόπους.
Οι παραπάνω λειτουργίες που θα οδηγήσουν στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα θα διεξαχθούν σχεδόν στο σύνολό τους με τη βοήθεια διαδικτυακών εφαρμογών – εικονικών εργαστηρίων.
Τέλη Συμμετοχής
Κόστος Εγγραφής: 50€
Αποπληρωμή έως 8 δόσεις
Δόσεις από: 17.50€ το μήνα
210€ Αναπληρωτές, ωρομίσθιοι και μόνιμοι εκπαιδευτικοί
190€ Άνεργοι, ΑΜΕΑ και Πολύτεκνοι εκπαιδευόμενοι
190€ Προπτυχιακοί/μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες του Πανεπιστημίου Πατρών
200€ Ομαδική εγγραφή επιμορφούμενων (4 άτομα και άνω με ταυτόχρονη εγγραφή)
212,50€ Κάτοχοι Κάρτας Νέων (15%)
225€ Εφάπαξ καταβολή τελών
225€ Επιμορφούμενοι του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Πατρών
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να ερευνούν και να ανακαλύπτουν εργαλεία που αποτελούν εκπαιδευτική καινοτομία (Ρομπότ, VR, 3D Printing) και να χρησιμοποιούν όπου αυτό κρίνεται καταλληλο και παιδαγωγικά ωφέλιμο, τις τεχνολογικές καινοτομίες.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν online πλατφόρμες επικοινωνίας με τους μαθητές τους, εκπαιδευτικής ρομποτικής, κατασκευών με ψηφιακά τουβλάκια Lego και τρισδιάστατης σχεδίασης αντικειμένων.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να σχεδιάζουν κτίρια και χρηστικά αντικείμενα, κατάλληλα για εκτύπωση με 3Dprinter, στο πρόγραμμα τρισδιάστατης σχεδίασης Sketchup.
Aναλύονται βασικά ζητήματα της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας: η αντίληψη, η μνήμη, η μάθηση, η γλώσσα, τα μαθησιακά περιβάλλοντα και οι παράγοντες που ευνοούν ή δυσχεραίνουν τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού.
Οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν τη δημιουργική ικανότητα της σύνθεσης θεωρητικών εννοιών συνδυαστικά με πρακτικές μεθόδους διδασκαλίας, με αποτέλεσμα να μάθουν να σχεδιάζουν μία διδακτική ενότητα, επιλέγοντας και οργανώνοντας κατάλληλα το περιεχόμενο του μαθήματος.
Γίνεται ανάλυση των εννοιών από τον χώρο της Φυσικής που μπορούν να διδαχθούν με την χρήση πακέτων Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Ακόμα, οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν τις βασικές έννοιες των μαθηματικών που βοηθούν στην ανάπτυξη των τεχνολογιών που σχετίζονται με τα ρομπότ.
Γίνεται ανάλυση των διαδικασιών εξώρυξης, επεξεργασίας και χρήσης των μετάλλων και υδρογονανθράκων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή ρομποτικών μηχανημάτων.
Παρουσιάζονται οι βασικές αρχές λειτουργίας των τηλεπικοινωνιών. Επιπλέον, οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν για την φύση και την χρησιμότητα των οπτικών ινών στις τηλεπικοινωνίες.
Γίνεται παρουσίαση των νέων τεχνολογιών ηλεκτρικής συσσώρευσης και επεξεργασίας δεδομένων από αισθητήρες που κάνουν δυνατή την αυτόνομη οδήγηση. Ακόμα, οι εκπαιδευόμενοι μελετούν τη δυναμική των αλλαγών στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που θα επιφέρει η εισαγωγή αυτόνομων οχημάτων.
Γίνεται παρουσίαση των σημαντικότερων ιατρικών μηχανημάτων που χρησιμοποιούν τεχνολογίες ρομποτικής, καθώς και των βασικών τεχνολογιών μηχανικής υποστήριξης χειρωνακτικού έργου ή τέλεσης καθημερινών λειτουργιών εργαζομένων και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
Γίνεται ανάλυση των τεχνολογιών που επιτρέπουν την διασύνδεση και τον εξ αποστάσεως (αυτόματο ή μη) χειρισμό των οικιακών συσκευών και των δημοτικών δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης, φωτισμού και σηματοδότησης των δρόμων, με σκοπό την αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη λειτουργία τους.
Αναλύονται τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση ρομποτικών μηχανημάτων: η επίδραση στην εργασία, η απόδοση νομικών ευθυνών για παραπτώματα στα οποία υποπίπτει ένα ρομπότ, η λήψη αποφάσεων από μη ανθρώπινα όντα.
Οι εκπαιδευόμενοι μέσω της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, θα έρθουν σε επαφή με το εργαστήριο STEM και θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν γνωστικές δεξιότητες.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν εισαγωγικές έννοιες για τον προγραμματισμό υπολογιστών και για την αλγοριθμική επίλυση προβλημάτων. Γίνεται μία εισαγωγή στις γλώσσες προγραμματισμού μέσω της δημιουργίας απλών προγραμμάτων, με σκοπό την κατανόηση βασικών τύπων δεδομένων, τελεστών και μεταβλητών. Ταυτόχρονα μαθαίνουν για τις διαθέσιμες πλατφόρμες κωδικοποίησης, μέσω των οποίων πραγματοποιείται η διδασκαλία του προγραμματισμού σε παιδιά, με στόχο την ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης και της ενασχόλησης τους, με τον προγραμματισμό.
Το ScratchJr είναι ένα ανοικτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσω του οποίου, διδάσκονται οι βασικές έννοιες προγραμματισμού και αλγορίθμων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν αυτό το πρόγραμμα για τη δημιουργία ιστοριών, κινούμενων σχεδίων και διαδραστικών παιχνιδιών με τη χρήση της εκπαιδευτικής μεθόδου της παιχνιδοκεντρικής μάθησης.
To Scratch είναι μία νέα γλώσσα προγραμματισμού η οποία βασίζεται στην γλώσσα προγραμματισμού Squeak. Έχει σχεδιαστεί για τις ανάγκες της εκπαίδευσης και πιο συγκεκριμένα, για παιδιά άνω των 8 ετών. Επιτρέπει στον χρήστη να δημιουργήσει παιχνίδια, διαδραστικές ιστορίες, μουσική και κινούμενα σχέδια. Οι εκπαιδευόμενοι γνωρίζουν το περιβάλλον προγραμματισμού Scratch και μαθαίνουν να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ιστορίες, παιχνίδια και κινούμενα σχέδια. Ακόμη μαθαίνουν την διδακτική του προγραμματισμού και τον τρόπο παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού. Βασικές έννοιες της φυσικής και των μαθηματικών, μοντελοποιούνται με τη βοήθεια του Scratch.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να κωδικοποιούν τις δικές τους εφαρμογές και τα δικά τους παιχνίδια με Javascript. Οι προηγούμενες δημιουργίες στο Scratch μεταφέρονται στη Javascript κάνοντας χρήση του προγράμματος S2JS.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να προγραμματίζουν με Python. Η γλώσσα Python έχει απλό συντακτικό και περιβάλλον προγραμματισμού. Εν συνεχεία μαθαίνουν να προγραμματίζουν τα ρομπότ LegoEv3 και το SpikePrime με χρήση Python.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν για τις κατηγορίες αισθητήρων, τον τρόπο λειτουργίας τους και τις εφαρμογές τους. Ακόμη μαθαίνουν για τις τεχνολογικές διαδικασίες κατασκευής και της φυσικής που διέπει τα ολοκληρωμένα κυκλώματα της μικρομηχανικής τεχνολογίας.
Επιπλέον μαθαίνουν για το πολύμετρο, το όργανο που μετράμε την ένταση, την τάση και την αντίσταση σε ένα κύκλωμα.
Οι εκπαιδευόμενοι γνωρίζονται με το Arduino, δηλαδή με το συνδυασμό υλικού και λογισμικού για τη δημιουργία μιας κατασκευής. Έννοιες όπως μικροελεγκτές, πλατφόρμα, προγραμματισμός, κύκλωμα, τροφοδοσία, διακόπτης και τάση, αναλύωνται λεπτομερώς στην παρούσα ενότητα. Οι εκπαιδευόμενοι κατασκευάζουν διάφορα κυκλώματα και τα προγραμματίζουν, μέσω 5 εργαστηριακών ασκήσεων.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν για τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά ενός αλγορίθμου, τις βασικές εντολές που χρησιμοποιούνται σ’ έναν αλγόριθμο, τις μορφές αναπαράστασης, τον εντοπισμό και τη διόρθωση λαθών. Στη τρέχουσα ενότητα θα αναλυθούν βασικοί τύποι αλγορίθμων.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν για την αρχιτεκτονική δικτύων, για τα πρωτόκολλα μεταφοράς, τα τοπικά δίκτυα, τα ασύρματα δίκτυα, τα δίκτυα οπτικών ινών, καθώς και για όλο εκείνο το υλικό που απαιτείται για την λειτουργία τους.
Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν για τις τεχνικές κρυπτογράφησης της πληροφορίας. Η συγκεκριμένη ενότητα έχει ως στόχο να κατανοήσει ο εκπαιδευόμενος, τη συνεισφορά της κρυπτογραφίας στην ασφάλεια των υπολογιστικών συστημάτων και επικοινωνιών και τις μεθόδους μετασχηματισμού της πληροφορίας, ώστε να καθίσταται δύσκολη η ανάκτησή τους.
Οι εκπαιδευόμενοι μέσω της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, θα έρθουν σε επαφή με το εργαστήριο του Coding, και θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν γνωστικές δεξιότητες.
Μέθοδος Διδασκαλίας
Μέθοδος Διδασκαλίας
Η διδασκαλία του προγράμματος γίνεται από απόσταση και ασύγχρονα για όλες τις ενότητες, εξαιρουμένων των διδακτικών ενοτήτων που αφορούν σε Πρακτική Άσκηση και πραγματοποιείται σύγχρονα και εξ αποστάσεως.
Η διδασκαλία πραγματοποιείται με τη χρήση παρουσιάσεων και ειδικού οπτικοακουστικού υλικού.
Μέσω της ασύγχρονης μεθόδου διδασκαλίας οι εκπαιδευόμενοι δύνανται να προγραμματίσουν εξατομικευμένα και με ευελιξία το δικό τους πρόγραμμα μελέτης, έχοντας πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό όλων των διδακτικών ενοτήτων.
Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός ακολουθεί τη μεθοδολογία που υποστηρίζει την εξ αποστάσεως ηλεκτρονική μάθηση. Η διδασκαλία μέσω συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης βασίζεται κυρίως στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και ανάπτυξη δραστηριοτήτων, προκειμένου να εξασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό η αυτονομία του/της Εκπαιδευόμενου/ης.
Η διανομή του εκπαιδευτικού και υποστηρικτικού υλικού γίνεται σταδιακά ανά διδακτική ενότητα. Το εκπαιδευτικό υλικό θα βρίσκεται σε ειδική πλατφόρμα στο διαδίκτυο, σε ψηφιακή μορφή. Επιπλέον, θα προσφέρεται η δυνατότητα ανάρτησης υλικού από την πλευρά των επιμορφούμενων για τις ανάγκες της αξιολόγησής τους.
Μέθοδος Αξιολόγησης
Μέθοδος Αξιολόγησης
Η μέθοδος αξιολόγησης που θα εφαρμοστεί στη θεματική ενότητα της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής – STEM και τη θεματική ενότητα του Coding, θα πραγματοποιηθεί μέσω διαδικτυακής δοκιμασίας με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (multiple choice), μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων στο σύνολό τους.
Το πρόγραμμα θεωρείται επιτυχώς ολοκληρωμένο όταν ο εκπαιδευόμενος βαθμολογηθεί με βαθμό ίσο ή μεγαλύτερο του 50% σε κάθε ένα εκ των δύο τμημάτων του προγράμματος (της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής – STEM και του Coding).
top
Αδειοδοτημένος Φορέας Γ.Γ.Δ.Β.Μ του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων